maandag 31 december 2012

35ste San Silvestercross

SINT-ELOOIS-WINKEL

Deze populaire eindejaarsavondwedstrijd is een bochtige stratenloop in en rond de zuidelijke wijken van Winkel. De start en aankomst is aan de Sint-Eligiuskerk. Het inschrijven en prijsdeling gebeurt in het complex De L!NK.
De korte cross is één ronde, de lange cross omvat twee ronden van 4300m.

30/12/2012
Omdat de afstand wat korter was, had ik besloten rap te starten met de bedoeling het tempo zo lang mogelijk aan te houden. Net voor de start vertelde collega en volger van de blog Dimi dat er een heuveltje te beklimmen viel. Dit temperde eventjes m'n voornemen om te slagen in het doel een snel gemiddelde te lopen. Maar ja, na elke klim is er een afdaling en dat zorgde dan weer voor optimisme.
De start was op z'n zachtst gezegd druk bevolkt. Er waren veel toeschouwers en een kleine zevenhonderd atleten zochten hun plaats om te starten. Vlak na de start op de parking op het Kerkplein versmalde het parkoer al naar de breedte van de weg. Ik stond op de vijfde / zesde rij aan de rechterkant. Na het startsein werd het een spetterende start. Niet alleen werd er a volonté vuurwerk afgestoken, links voor mij viel een loper. Maar net ontweken de met adrenaline volgepompte medelopers de arme man, die wellicht vanuit een origineel perspectief z'n schrik van het jaar opdeed.
Ondanks de massa en de bochten ging de eerste kilometer in vier minuten. Nadien kon ik het tempo onder de 04:20 houden. Het was afzien, maar het lukte een tempo te behouden dat iets sneller is dan m'n tienkilometertempo.
Velen liepen coupeerden de bochten over het voetpad. Ik vind dat toch wel tamelijk gevaarlijk bij duisternis, mede doordat ik licht bijziend ben. ('t is maar -1, maar toch). Ikzelf vermeed dus het gecoupeer, want ik ben gewarig om blessures op te lopen. De keren dat ik het wel deed, moest ik tweemaal corrigeren op een oneffenheid. In de laatste ronde paste ik - zonder te weten in een donkere bocht aan een hoeve - met m'n rechtervoet een putje ter grootte van m'n schoen, twintig cm diep en gevuld met water. Daar viel niets te corrigeren. Ik mocht van geluk spreken dat ik pal middenin en recht in het putje m'n voet plaatste en geen gevolgen opliep. Gepaard met een vloek en hoog opspattend water kon ik m'n weg verderzetten.
Vanaf kilometer zes, na de tweede beklimming, recupereerde ik wel eventjes op beter lopende stukken. De laatste kilometer was het dan weer progressief versnellen naar de meet toe. Ik kwam zo uit op een topgemiddelde van 14,3 km per uur; 04:12 gemiddeld. Doel bereikt.
Ik weet niet of ik volgend jaar dit tempo op een tien kilometer zal kunnen halen. Maar op een goeie dag zal ik het toch eens proberen.
Aan allen wens ik een prettig eindejaar en een beloftevol en blessurearm 2013.

160ste op 689 deelnemers__________________________8,5 km in 36:18
http://connect.garmin.com/activity/255872036
Dimi: 273ste in 39:00

Geen opmerkingen:

Een reactie posten