dinsdag 21 maart 2017

24ste Zwinstedenloop

SLUIS

Anderhalve maand na de midwinterhalvemarathon van Cadzand is de Zwinstedenloop de tweede en laatste grootse loophappening van het jaar in West-Zeeuws Vlaanderen. De inschrijvingen, kleedkamers, douche, prijsuitreiking en de tombola gebeuren in het sportcentrum De Keure. De start vindt plaats onder het Belfort; de aankomst is er naast op de Groote Markt.
De fenomenale omloop vertrekt - na een lokaal toertje van één kilometer door de winkelstraten - langs de Damse Vaart naar Hoeke. Verder wordt er afgeweken van het kanaaltracé om via de Krinkeldijk te keren en dan opnieuw langs de vaart naar Sluis te lopen. Daar neemt men een stuk stadsvesten. Via de wijk Groenvelt volgt het parkoers dan de Rondweg tot Draaibrug om er dan een vierhoek te voltrekken die opnieuw Sluis vervoegt.

19/03/2017
De weervoorspellers voorzagen een krachtige zuidwestenwind tot zes beaufort vandaag. Een tactisch uitgekiend scenario was op zijn plaats. Ik stond voldoende vooraan geposteerd bij de start. Dit was een kwestie om samen met ruim zeshonderd medelopers  goed weg te geraken in de Sluise winkelstraten. Na de locale ronde hechtte ik me aan een duo waarvoor een heer haasde voor een dame. Het idee was om zo de zone tegenwind naar Hoeke goed te kunnen verteren. De eerste kilometers gingen ze fors van leer met kilometertijden onder de 04:20. Het tempo vertraagde wat na een twintigtal minuten. Het groepje dikte aan en na verloop van tijd vertrokken er hieruit lopers. Ik had bij de tweede of derde uitval beter meegeweest. Nu bleef ik er bij tot we gekeerd waren om dan de strook meewind alleen de sprong naar het voorliggende groepje te maken, hetgeen niet lukte. Door de nogal felle start had ik het niveau van het duo te hoog ingeschat.
Na dertien kilometer begon ik de inspanning al wat te voelen. Het zestienkilometerpunt passeerde ik nog aan zeventig minute, maar stilletjesaan begon ik van mijn pluimen te verliezen. Na de taaie vesten haalde een groepje me bij dat ik niet kon volgen. Ik kwam wat te verzuren. Het zwaarste moest nog komen. Vanaf Draaibrug kwam de wind in de open velden pal tegen te zitten. Weer kwam een groepje bij me. Even kon ik mee maar zowat een mijl voor de aankomst diende ik het zaakje op zijn beloop te laten. Twee tanden trager harkte de afstand bijeen. Quasi de gehele wedstrijd dacht ik het PR van vorig jaar in Torhout te verbreken. Ik bleef er een kwart minuut boven. Het doel om 01:35 te lopen werd bereikt. Maar als je het gemiddelde op het einde van 04:23 naar 04:28 zag oplopen, overheerste toch de teleurstelling.

165ste op 613 deelnemers__________ 21,1 km in 01:34:12
https://connect.garmin.com/modern/activity/1629181875

Geen opmerkingen:

Een reactie posten