woensdag 21 maart 2018

15de Cassel, Montagne d'un jour

KASSEL

Kassel, Berg voor een dag is een fabuleuze wedstrijd van vijftien kilometer die het midden houdt tussen een stratenloop en een minitrail op en rond de Kasselberg die met zijn 176 meter het 'culminante' punt van Frans-Vlaanderen is.
Afspreken en starten is aan de lokale sportzaal. Een inloopronde wordt eerst neerwaarts richting het zuiden via Okselare geleid. Dit is tevens het laagste punt van de koers. Zodoende is de eerste klim ook de langste van de gigantisch steile berg. Eenmaal boven aan de AriĆ«npoort is de inloopronde ten einde en zitten we in de eerste van twee af te leggen ronden die constant tegen en op de berg aanschurken. De markt wordt gepasseerd om trapsgewijs naar het 'terras' van de berg te klimmen.
De afdaling is technisch. Vanaf hier wisselt dan ook nog eens de ondergrond: grind, slijk, gras en kasseien kruiden mee de wedstrijd. Per ronde wordt er drie keer langdurig geklommen, wat het totaal op zeven brengt, de kleiner knikken niet te na gesproken.

18/02/2018
Het grote verschil met de weersomstandigheden op de Ravensberg was niet de temperatuur bij de start. Er stond weinig wind en in het weerbericht voorspelde men een rappe stijging van de temperatuur met wel tien graden. Ondanks dat het dus vroor stond ik zonder muts, handsschoenen en in short aan de start. De eerste twee kilometer voelden mijn armen koud aan, maar ik wist dus wel beter. Ik stak misschien een beetje af tegenover sommige warm ingeduffelden; ik zou er mijn profijt uithalen naarmate de voormiddag vorderde.


De inloopronde vatte ik rustig op want wat er op het menu stond, was copieus. Het was genieten geblazen, ook al ging de hartslag op de toppen vervaarlijk richting 180. De trappen naar het standbeeld van Generaal Foch sneden de benen af. Gelukkig kon direct er na - bergaf - de hartslag wat getemperd worden met zelfs na een kleine vijf km wat oponthoud in de slijkafdaling.

Zo genoot ik verder van de pitoreske intervalwedstrijd. Even dacht ik in het tweede deel van de wedstrijd dat ik opnieuw zoals in Aalter mijn hartslag niet meer omhoog ging krijgen en werd ik wat ingehaald.
Dit hield echter niet aan.
Ik vond energie(gel) om toch weer op de toppen boven de 175 hartslag uit te komen. Het summum bestond er in voor de derde keer de percentages van de AriĆ«npoort gevolgd door de trappen te verteren om zo met geteisterde benen te finishen.

228ste op 796 deelnemers_________________15,3 km in 01Hr24
https://connect.garmin.com/modern/activity/2506222553

Geen opmerkingen:

Een reactie posten