zaterdag 14 mei 2016

11de Dwars Over De Mandel

In maart borrelde het idee op om voor het eerst in mijn leven een marathon te lopen. Ik stapte op looptijden.nl - met de achterliggende eindtijd van 03u45 in gedachte - in een voorbereidingsschema die 03uur30 beoogde. De Marathon Leiden die op zondag 22 mei doorgaat, werd uitverkoren.
Eind april deed ik een lactaatinspanningstest op de loopband. De verzuringswaarde 2 mmol/l ,die als indicator voor het marathontempo geldt, werd gekruist aan een tempo van 12,5 km/uur. In theorie zou die snelheid haalbaar zijn. In samenspraak met de dokter besliste ik om de lat op drie en een half uur te leggen en een gemiddelde van 04:59/km na te streven.
Ondertussen ben ik ook bij een kinesist in behandeling gegaan om een pijntje die na anderhalf uur lopen op de punt van de knieschijf (bursa) opspeelt aan te pakken. Dit gebeurt door middel van straling, massage en stabilisatietraining.
Tevens is alcohol al een paar weken gebannen en vermijd ik vettig eten.
Zo hoop ik goed voorbereid de beproeving aan te vatten.

Mijn trainingsschema bevatte echter geen wedstrijd. Nadat ik een ander schema raadpleegde besloot ik exact een maand voor Leiden een wedstrijdje van 10 km in te plannen. Deze wedstrijd verving een intervaltraining.

ROESELARE
Deze immens populaire stadsloop bezit twee afstanden. Een 3 1/2 en een 9 1/2 - die gemakshalve een 10 wordt genoemd - kilometer. De sfeervolle omloop bedraagt twee ronden die de mooiste plekjes van de stad laten zien. Centrum van het gebeuren is het scholencomplex Klein Seminarie. Op die plaats komt de rivier Mandel terug bovengronds tevoorschijn van onder de stadscentrumoverkapping. De rivier zelf is dus tijdens de wedstrijd niet te zien.

22/04/2016
Ik was vooringeschreven en deed zo mee voor de vijftig mooie tombolaprijzen die op op voorhand waren getrokken. In totaal waren er meer dan tweeduizend deelnemers. Niet te verwonderen dat er geen prijs in zat.
De wedstrijd zelf, die ik aan een 90-95% wou afleggen, vond ik iets te kort van afstand. Zo pikte ik in na de start van de korte afstand en liep daar als opwarming gezapig mee.
Over de wedstrijd zelf - waarin Kevin Gadeyne die de korte afstand 'voor echt' had gelopen me tijdens de eerste ronde al uitlopend vergezelde - valt er niet zo veel te melden. Telkens mijn nieuwe hartslagband 175 bereikte hield ik lichtjes in. Content nog eens een wedstrijd meegedaan te hebben, finishte ik vrij fris.
Om nog wat extra kilometervolume mee te pakken liep ik de kleine toer uitjoggend nogmaals mee door de verkeersvrije straten. Zo kreeg ik toch een vijftiental km op de teller.

https://connect.garmin.com/modern/activity/1140845182
206de op 1263 deelnemers_________________9,5km in 40:11

Geen opmerkingen:

Een reactie posten