zondag 17 november 2013

13de Foulées de la Rouge Flamande

SINT-WINOKSBERGEN

Deze pitoreske loop doorheen dit historisch stadje is een kleine elf kilometer lang. Mede door de vesten en de Groenberg - waar de Sint-Winoksabdij op is gebouwd - is de omloop qua hoogtemeters pittig. De naam van de koers ontleent zich aan het Frans-Vlaamse of West-Vlaamse rode runderras.
Het parkoers beslaat twee ronden zoals op onderstaand plannetje weergegeven.



17/11/2013
Al twee jaar wou ik aan deze wedstrijd eens meedoen. Bergen was mij onbekend en het leek me met een deelname de ideale manier om het oude Vlaamse stadje te verkennen. Men kon enkel via voorinschrijving zich inschrijven. Ik was dus eerder deze week de grens overgestoken (vanaf m'n werk valt die afstand mee) om persoonlijk de inschrijvingsdocumenten in de brievenbus van de organisator te steken.
Sylvianne was mee én het weer was best te pruimen: nevelig, een amper voelbare wind en acht graden. Het borstnummer kon afgehaald worden in de salle Pacôme bij de Kasselpoort (Suytpoorte). Na de start op de Place du Marché à Bestiaux (Potteriestraete) - waar het standbeeld van het het Vlaamse rund pronkt - was het onmiddellijk de Groenberg op om in twee tijden de abdij te bereiken. Ik zorgde er voor niet op m'n adem te trappen. Nadien volgden de vesten. De ondergrond was afwisselend asfalt en grind.
Naast de tweeledige klim waren er in totaal nog twee klimmetjes per ronde; in totaal dus acht hellinkjes.

De kilometertijden schommelden rond de 4 1/2 minuut. Dat was bevredigend. Door de pijnlijke schenen had ik deze week nauwelijks gelopen. De pijn was vandaag amper aanwezig. Enkel rond het half uur werd ik het wat gewaar.
De tweede ronde kon ik zonder echt diep te gaan nog een mooi tempo aanhouden. De conditie was dus nog dik in orde. Vlotjes kwam ik binnen aan een gemiddelde van 13,6 km/uur.

http://connect.garmin.com/activity/405600435
189ste op 750 deelnemers_______10,7km in 47:43

Geen opmerkingen:

Een reactie posten