vrijdag 1 maart 2013

3de Kortemark Loopt

KORTEMARK

Deze reeds befaamde wedstrijd, met OC De Kouter als zenuwcentrum, had oorspronkelijk twee afstanden: de vijf en de twintig kilometer. Sinds dit jaar is daar de tien bijgekomen. De 20km is ook gewijzigd. Vroeger werd deze gelopen in één grote lus over de deelgemeenten van Groot-Kortemark. Sinds dit jaar beperkt dit parkoers zich tot de hoofdgemeente.
De twee andere afstanden leggen respectievelijk één en twee ronden af. De start en aankomst situeren zich aan het Margareta-Maria-Instituut. Na twee kilometer - voorbij het station - gaat het off-road. Een grote lus wordt beschreven rond het spaarbekken. Een laatste bochtige km brengt de lopers naar de aankomst.

24/02/2013
Het had nog deftig gesneeuwd op deze zondag. De winter, die eind 2012 maar niet wou komen, trok eind februari nog steeds stevig van leer. De gemeentediensten hadden het parkoers sneeuwvrij gekregen. 
Initieel was ik ingeschreven voor de twintig km. Maar de voetbaltopper tegen anderlecht om 14u30 verplichtte me contact op te nemen met de organisatie om mijn deelname te verleggen naar de vijf km die om 12u30 startte. Zo geschiedde. 
Ik zou een poging doen om een PR te lopen onder de twintig minuten. Ondanks wat oponthoud tijdens de eerste hectometer lukte ik een (té?) rappe km in 03:38. De tweede km kon ik het verlies met moeite beperken. De derde km was de ondergrond rond het spaarbekken zwaarder en was het wind op kop. Ik kon maar de helft van dit stuk wat schuilen achter een voorligger. Mijn bonus van de eerste km was opgebruikt. Met de wind in de rug hoopte ik het doel te kunnen bereiken, maar het lukte niet door de lastige bodem. 04:03 min/km. Next time better. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten